www-meb-gov-tr

     Eğitim ve öğretimin tek bir yerden ve devlet hizmeti ile yürütülmesi gerektiği düşüncesi ilk defa II. Sultan Mahmut devrinde (28 Temmuz 1808- 2 Temmuz 1839) ortaya atılmıştır. Maarif-i Umumiye Nezareti 17 Mart 1857 de kuruluncaya kadar eğitim ve öğretim işleriyle;

  • Mekatib-i Rüşdiye (1838) 
  • Meclis-i Maarif-i Umumiye (1841) 
  • Mekatib-i Umumiye Nezareti (1847) adlı kuruluşlar uğraştılar.

Nezaretin kuruluşuyla bakanlığa getirilen Abdurrahman Sami Paşa devrinde okullar üç bölüme ayrıldı:
  • Sıbyan
  • Rüştiye
  • Mekâtib-i Funun-ı Mutenevvia


      Daha sonra Maarif-i Umumiye Nizamnamesi yayımlandı ve bir kurul niteliğindeki Meclis-i Kebir-i Maarif oluşturulmuştur. Müslüman olmayanların ve yabancıların eğitimiyle ilgili yönetmelikler 1892 yılında çıkarıldı. 1908’de II. Meşrutiyet ilanından sonra, Maarif-i Umumiye Nezareti nde önemli düzenlemeler görüşüldü. Tedrisat-ı Iptidaiye (İlköğretim), Tedrisat-ı Taliye (Ortaöğretim), Mekâtib-i Hususiye (Özel Okullar) daireleri kuruldu ve nezaretin merkez örgütlenmesiyle ilgili yeni birimler oluşturulmuştur. Osmanlı Devleti’nin Maarif Nezareti İstanbul’da çalışırken 2 Mayıs 1920’de TBMM hükümeti kurulunca Ankara’da da Maarif Vekaleti kuruldu.

Kurtuluş Savaşı yıllarında iki eğitim bakanlığı bulunmaktadır. Ankara'da TBMM Hükümeti'nin Maarif Vekaleti, İstanbul'da Osmanlı Hükümeti'nin Maarif Vekaleti, 23 Nisan 1920'de TBMM açıldıktan sonra Hükümet'in 2 Mayıs 1920 tarih ve 3 sayılı yasası ile İcra Vekilleri Heyetinin -Bakanlar Kurulu)- on bir vekaletinden biri olarak "Maarif Vekaleti" örgütlenerek oluşmuştur.

Milli Eğitim Bakanlığı; 1923'ten 27 Aralık 1935 tarihine kadar "Maarif Vekaleti", 28 Aralık 1935'den 21 Eylül 1941 tarihine kadar "Kültür Bakanlığı", 22 Eylül 1941'den 9 Ekim 1946 tarihine kadar "Maarif Vekilliği", 10 Ekim 1946'dan sonra "Milli Eğitim Bakanlığı", 1950'den sonra "Maarif Vekaleti", 27 Mayıs 1960 tarihinden sonra "Milli Eğitim Bakanlığı" adıyla çalışmalarını devam ettirmiştir.

 http://www.meb.gov.tr

0 yorum:

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı