BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR UYGULAMASI

BRLETRLMİŞ SINIFLAR UYGULAMASI

Birden çok sınıfın birletirilmesiyle oluturulmubir örenci grubuyla bir öretmen tarafından yapılan öretime birletirilmisınıflarda öretim denir (Köksal, 2003). Baka bir tanımla birletirilmisınıflarda öretim; farklı ya, sınıf ve yeteneklerdeki örencilerin aynı grup içinde öretim almalarıdır (Little, 1994).

retim biçimi, birletirilmisınıfları baımsız sınıflardan ayıran en önemli farklılıktır. Birletirilmisınıflarda örenciler, normal öretimin yapıldıı baımsız sınıflardan farklı olarak derslerin önemli bir bölümünü kendi kendilerine çalıarak ve örenerek geçirirler. Bu yüzden birletirilmisınıflardaki örenciler kendi örenmelerinin sorumluluunu normal sınıftakilere göre daha fazla taırlar (Fidan ve Baykul, 1997).

Bu sınıflarda örenciler, öretmenlerin rehberliinde bireysel ve gruplar halinde çalıırlar. Bu nedenle birletirilmisınıflı okullar, örenci merkezli okullardır ve en güzel aktif öretim ortamlarıdır (Tekıık, 2000). Sınıfların birlemesiyle oluan gruplarda farklı ya, bilgi ve deneyimdeki örenciler bir arada olduu için etkileme, birbirinden örenme ve yardımlama imkânı salar. Öretmensiz saatlerde örenciler kendi kendilerine çalıtıkları için otokontrol, aratırma yapma, kendi kendine örenme yetenekleri geliir. Birletirilmisınıflar iyi yönetilirse, örencilere yetenekli oldukları ve ilgi duydukları konularda bireysel olarak gelime ve bireysel farklılıklarına göre eitilme imkânı salar (Akbalı ve Pilten, 1999; Köksal, 2003).

Birletirilmisınıflar uygulamasının yararlarının yanı sıra birtakım sınırlılıkları da vardır. Sınıf öretmenlii yapanların tamamı, birletirilmisınıflar uygulaması konusunda yeterli bilgi ve birikime sahip deildir (Köksal, 2005). Bu sınıflarda ilköretim programlarında belirtilen hedeflerin tümüne ulaabilmek güçlemektedir. Öretmenin derse hazırlık için harcadıı zaman ve enerji artmaktadır. Örencileri kendi kendilerine çalımaya yönlendirmek ve bunu etkili biçimde gerçekletirmek için yapılacak hazırlık çok zaman almaktadır (Köksal,2005).

Birletirilmisınıf uygulamasının Türkiye dıındaki uygulanıı incelendiinde 19.yüzyılın ikinci yarısında, Kuzey Amerika ve Avrupa’da birletirilmisınıflar ilkokullarda yaygın olan model olmutur. Sanayi devrimi ve ehirleme ile birlikte bu sistem, yerini homojen yave seviyeleri içeren klasik sisteme bırakmıtır. 1960’ların sonlarında, eitimin etkisinin artması ve kaynak yönetiminin iyilemesiyle beraber, birletirilmisınıflardan oluan küçük okulları kaldırma giriimleri balamıtır. Fakat 1980’lerden itibaren bu anlayıtersine dönmüve bu "küçük okullar" dünyanın her yerinde tekrar ilevsel hale getirilmeye balanmıtır (Bayar, 2009). Bugün AB ülkelerinin hemen hepsinde, ABD’de, Japonya ve Kanada gibi pek çok ülkede de birletirilmisınıflar uygulaması yapılmaktadır.

Türkiye’de ise sosyal, ekonomik ve corafi koullar, birletirilmisınıflar uygulamasını zorunlu kılmaktadır. Bu nedenle ülkemizin tüm illerinde birletirilmisınıflar uygulamasının yapıldıı okullar bulunmaktadır. Türkiye’deki ilköretim okullarının yaklaık % 31’i birletirilmisınıf içeren okullardı.

Bu kadar yüksek bir oranda olan birletirilmisınıf uygulamasını daha etkili ve verimli duruma getirmek için deiik dönemlerde çalımalar yapılmı, programlar hazırlanmıtır. 2000–2001 eitim öretim yılına kadar “BirletirilmiSınıflar Programı” ilkokul programı içinde ayrı bir program olarak yer almaktayken 2000–2001 eitim öretim yılından itibaren deiiklie gidilmitir. Talim ve Terbiye Kurulunun 18.05.2000 tarih ve 122 sayılı kararıyla 2000–2001 eitim öretim yılından itibaren uygulamadan kaldırılan programların yerine, müstakil (baımsız) sınıflarda uygulanan; "fen bilgisi", "sosyal bilgiler" ve "hayat bilgisi" programlarının birletirilmisınıflarda da okutulması kararlatırılmıtır.

Bu uygulama ile

1. lköretim okullarında aynı programın uygulanması,

2. Eitim-öretimde birlik ve bütünlüün salanması,

3. lköretim okullarında program farklılıından doan sınıf uyumsuzluklarının ortadan kaldırılması,

4. Ölçme ve deerlendirmede, üst örenime yönlendirmede bütünlüün salanması hedeflenmitir (Yıldırım, 2008).

30.03.2012 tarih ve 6287 sayılı lköretim ve Eitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Deiiklik Yapılmasına Dair Kanun” gerei yapılan düzenlemeyle 1, 2, 3 ve 4. sınıflar ilkokul; 5, 6, 7 ve 8. sınıflar ortaokul kapsamında yer almaktadır. Eitim sistemindeki bu deiiklikle beraber ilköretim kurumlarında uygulanan haftalık ders çizelgesi de yeniden oluturulmutur. Buna göre Talim ve Terbiye Kurulu Bakanlıının 25.06.2012 tarih ve 69 sayılı kararı ile kabul edilen lköretim Kurumları (lkokul ve Ortaokul) Haftalık Ders Çizelgesi’nin 2012-2013 eitim öretim yılından itibaren 1. ve 5. sınıflardan balanmak üzere kademeli olarak uygulanması kararlatırılmıtır. Bu nedenle 2014-2015 öretim yılında ilkokulların 4. sınıfında Talim ve Terbiye Kurulu Bakanlıının 20.07.2010 tarih ve 75 sayılı kararı ile kabul edilen lköretim Okulu Haftalık Ders Çizelgesi’nin uygulanmasına devam edilecek ve bu çizelge bir sonraki eitim- öretim yılında uygulamadan kaldırılacaktır.

 

0 yorum:

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı